Taktík - didaktická hra

Kód: VOZ5511
Značka: Vozar
375 Kč
Skladem (1 ks)
Možnosti doručení

Detailní informace

Detailní popis produktu

Milí hráči, jsme velice rádi, že vám můžeme představit soubor karetních her TAKTÍK. Je to sada karet pro všestranné použití. Obsahuje 96 karet s rytmickými hodnotami a 2x6 karet taktového označení (každé označení taktu je zde dvakrát). Na každé kartě je uprostřed rytmická hodnota (nota, pomlka, skupina not) a v horních rozích potom celková rytmická hodnota karty. Tento součet v rozích je rovněž jakousi nápovědou pro méně zkušené hráče – muzikanty.
Sada neobsahuje taktové čáry, proto když stavíme jednotlivé takty, klademe kartičky těsně vedle sebe a samotné takty pak od sebe oddělíme větší mezerou.
Karty mají využití pro mnoho různých činností. Představíme vám je od těch nejjednodušších a známých, až po hry, které jsou nové a zajímavé. Jejich hraním se všichni stanete rytmickými přeborníky a troufám si říct, že vás rytmus bude opravdu bavit. Většina her a úkolů jsou časově nenáročné, zábavné, věkově neomezené a počty hráčů jsou taky libovolné. Karty je možné libovolně vybírat. Pro děti mladší necháme jen základní rytmické hodnoty. Pro děti zkušenější náročnost zvýšíme.

Pravidla a typy her:
1. Vytleskej takt – i v činnosti jako tleskání, dupání, hra na tělo si můžeme najít mnoho variací. Dítě může vytleskat celý úsek, nebo se děti mohou střídat po taktu, dokonce i každý může tlesknout jen jednu kartičku a vytvořit tak dlouhý tleskací řetězec. Další možností je, že jeden předtleskává, ostatní opakují. Vytleskávat určité rytmické modely můžeme i pozpátku. Zábavná je rovněž hra na učitele, kdy dítě takt vytleská a vyvolá kamaráda, aby to zopakoval. Další nápady určitě přijdou samy….

2. Tichá pošta – je rovněž variací na tleskací hry. Učitel sestaví takt, první člen řetězce se podívá a vytleská tento takt dalšímu kamarádovi, nejlépe potichu, aby to viděli vždy jen dva ve dvojici. Takto si takt posílají celou řadou. Poslední člen takt zatleská nahlas a porovná se zadáním.

3. Doplň takt – učitel nebo žák připraví takty, ve kterých vždy něco chybí – určitý počet dob. Ostatní pak tyto takty doplňují.

4. Oprav chybu – je variací hry předešlé. Učitel nebo žák připraví pro ostatní takty, ve kterých je něco špatně, přebývají nebo chybí doby. Děti musí chybu vypátrat a opravit.

5. Doplň taktovou čáru – učitel nachystá kartičky s malými mezerami tak, aby nebylo poznat, kde jednotlivé takty začínají a kde končí. Děti je k sobě přiřadí tak, aby bylo jasné, kde začíná a kde končí takt. Místo taktových čar mohou použít i tužky, pastelky a fixy.

6. Vytvoř takt – na stůl položíme celý zamíchaný balík karet, určí se taktové označení a v tom děti tvoří své takty. Berou si každý postupně jednu kartu a ze všech svých karet si skládají svůj rytmus tak, aby byl logicky správně. Nakonec si vše vzájemně zkontrolují. Tuto hru mohou pojmout jako rytmický vlak, kdy jednotlivé takty tvoří vagóny.

7. Poskládej, co slyšíš – děti se snaží poskládat kartičky podle rytmického diktátu učitele.

8. Rytmická pyramida – postav si svoji pyramidu (viz náhled v přiloženém návodu hry).

9. Matematik – představit si místo noty na kartičce číslo, to je snadné. Čtvrťová nota je 1, půlová – 2 atd. A pak už si můžeme tvořit různé rytmicko – matematické hádanky a hry. Sčítat jednotlivé kartičky, i více za sebou. Porovnávat je větší, je menší, rovná se atd. (viz náhled v přiloženém návodu hry).

10. Hledej součet – hráči hledají tolik karet, kolik je potřeba pro předem vybraný součet. Např. určí se číslo 12 - musí vybrat takové karty, aby součet jejich rytmických hodnot byl právě 12. Mohou se tak vzájemně zkoušet, soutěžit, kdo součet sestaví nejrychleji, s nejmenším nebo s největším počtem karet.

11. Pexeso – mezi kartami je 12 různých symbolů. Z nich vytvoříme 12 párů, tedy 24 kartiček pexesa. Položíme na stůl obrázkem dolů a hrajeme. Hledáme stejné dvojice.

12. Kvarteto – vybereme 8 symbolů, od každého 4 stejné karty. Všechny se rozdají mezi hráče. Začíná hráč po levici rozdávajícího. Kohokoliv se zeptá na kartu, kterou potřebuje, aby vytvořil čtveřici stejných symbolů. Ten, pokud ji má, musí jí odevzdat. Tak pokračuje každý další hráč. Vyhrává ten, který vytvoří nejvíc čtveřic (max. šest hráčů).

13. Válka – asi nejjednodušší karetní hra. Všechny karty se rozdají mezi hráče. Každý vždy vyloží jednu a bere ten, který má nejvyšší hodnotu. Pokud se sejdou dvě stejné karty, hráči svedou mezi sebou válku – vyloží tři karty. Kdo má vyšší třetí kartu, bitvu vítězí. Hru vyhrává hráč s nejvyšším počtem karet v závěru hry.

14. Sudoku – je známá logická hra s čísly, obrázky. Základem je doplnit čtverec tak, aby v každém řádku i sloupci byly vždy různé symboly. V našem případě různé rytmické hodnoty (viz náhled v přiloženém návodu hry).

15. Bingo – je známá hazardní hra, kterou si my upravíme pro potřeby malých hudebníků. Hráči si z karet připraví pomyslný čtverec 3 x 3 karty. Celkem devět různých karet. Jejich výběr je zcela dobrovolný. Učitel si na papír připraví pořadí rytmických hodnot z karet, minimálně 20 hodnot. Ty postupně dětem nahlas říká, nebo ukazuje. Vždy když žák vyhlašovanou hodnotu vidí ve svém čtverci, otočí kartu obrázkem dolů. Ten, kdo první otočí všechny karty obrázkem dolů, zavolá BINGO! A je vítěz. Ostatní mohou pokračovat ve hře dál, až mají všichni vše otočené (viz náhled v přiloženém návodu hry).

16. Taktík I. – tato hra dala jméno celému setu kartiček. Hráči si rozdají předem stanovený počet kartiček (4 – 8). Zbytek karet zůstane uprostřed v banku. Domluví se, ve kterém taktovém označení budou takty skládat. Hráč na tahu vyloží vždy v jednom tahu jen jednu kartu a snaží se vždy přiložit kartu, která do taktu svojí délkou pasuje. Když se hráči podaří doložit poslední potřebnou notu a takt uzavřít, zavolá TAKT! Pak má právo otevřít druhou kartou nový takt. Pokud je hráč na tahu a nemá správnou kartu, která by pasovala do taktu, vezme si kartu z banku, ale už ji nemůže vyložit. Vyhrává hráč, kterému se podaří jako prvnímu zbavit karet. Pokud se skládá např. 3/4 takt a z banku dostaneme notu celou - na 4 doby, vyměníme si ji z banku za kartu novou. Tuto výměnu provádíme na začátku hry po rozdání karet, ale také kdykoliv v průběhu hry, když si vezmeme nevhodnou kartu. Na závěr hry si hotovou rytmickou řadu můžeme vytleskat.

17. Taktík II. – je podobný jako předchozí verze s rozdílem, že každý hráč na tahu si automaticky vezme kartu z balíčku předtím, než vyloží. Tato verze hry trvá o trochu déle než předchozí.

Cyklus didaktických her a pomůcek Hravý muzikant, jehož součástí je i tato hra, je hravým, veselým a zajímavým zpestřením výuky všech začínajících hudebníků. Je vhodný do výuky hudební nauky i individuálních hodin na základních uměleckých školách, do hodin hudební výchovy na základních školách a v neposlední řadě do rodin, kde můžou s dětmi hrát i dospělí. Hry nejsou časově náročné, děti se zlepší v chápání hudební teorie a co navíc, bude je i bavit!

Doplňkové parametry

Kategorie: Hudební hry
Autor: Horňáková Linda
Vydavatel: Vozar